Kaksi viikkoa sitten perussuomalaiset äänestivät
puheenjohtajakseen maahanmuutto- ja EU-kriittisen europarlamentaarikko Jussi
Halla-ahon. Sen jälkeen koko Suomi on saanut seurata nopeasti edenneitä
tapahtumia huuli pyöreänä. Epäonnistuneiden hallitustunnustelujen jälkeen
perussuomalaisten kaikki 37 kansanedustajaa olisivat joutuneet ulos hallituksesta,
ellei jotain odottamatonta olisi tapahtunut – 20 kansanedustajaa irtaantui
perustaakseen uuden ryhmän, joka hetken kantoi nimeä uusi vaihtoehto, ja hiljattain vaihtoi nimekseen sininen
tulevaisuus. Ministereistä ja tavallisista rivijäsenistä koostuva ryhmä on
ollut otsikoissa muun muassa hämärän peitossa olevan alkutaipaleensa ja vähäisen
kannatuksensa vuoksi, ja on epävarmaa, tapahtuuko perussuomalaisten ja sinisen tulevaisuuden välillä vielä loikkaamista. Tilanne elää edelleen koko ajan. Mikä motivoi yli
puolet perussuomalaisten eduskuntaryhmästä perustamaan uuden ryhmän, ja keitä
ovat tämän sirkuksen voittajat ja häviäjät?
Viimeiset kaksi vuotta perussuomalaiset on ollut
tottelevainen ja maltillinen hallituskumppani keskustalle ja kokoomukselle.
Hallitusyhteistyö on yhtäältä tuonut puolueelle ministerinsalkkuja ja edes
jossain määrin päätösvaltaa hallituksen tekemisiin, mutta toisaalta monet
äänestäjät ovat tunteneet itsensä petetyiksi. Perussuomalaisia keväällä 2015
äänestäneet halusivat aidosti maahanmuuttokriittisen ja muista poikkeavan
vaihtoehdon, mutta saivatkin silotellun hallituspuolueen, joka on joutunut
antamaan tarpeettoman paljon periksi muun muassa maahanmuutto- ja
hallintarekisterikysymyksissä. Potentiaalisten perussuomalaisten äänestäjien
määrä on kasvanut kahdessa vuodessa, ja hiljattain tehdyssä tutkimuksessa jo
neljännes suomalaisista olisi ollut valmis äänestämään jyrkästikin
maahanmuuttokriittistä ja kansallismielistä puoluetta. Kysyntää terävämmälle
linjalle siis on, ja perussuomalaisten tiedettiin saavan sitä
puheenjohtajavaihdoksen myötä. Tiedettiin myös, että silottelu, kaikessa
joustaminen ja mahdollisesti puolueen hallitustaival loppuisivat Jussi
Halla-ahon puheenjohtajuuden myötä – hänelle hallituksessa pysyminen ei ollut itseisarvo, jos se vaatisi liikaa selkärangan taivutusta. Se ei haitannut
suurinta osaa kentästä eikä niitä, joille oma etu ei ole kaikki kaikessa.
Kokousviikonlopun jälkeisenä maanantaiaamuna alkaneiden
hallitustunnustelujen tulos oli selvillä jo iltapäivällä: olemassaolevalla hallituspohjalla ei kyetä jatkamaan, ja perussuomalaiset joutuvat ulos. Julkisuuteen annettujen
lausuntojen mukaan syynä olivat Halla-ahon haluttomuus irtisanoutua vanhoista
blogikirjoituksistaan ja hyväksyä ”länsimaiset demokratiaan ja ihmisyyteen
kuuluvat arvot” – mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan. Puolue oli myös muuttunut
täysin erilaiseksi aiempaan verrattuna ja oli nyt äärioikeistolaisten hallussa.
Tosiasiassa Halla-aho halusi pitää kiinni sovitusta hallitusohjelmasta, ja
puolueen muodostavat edelleen samat rivijäsenet kuin ennen puoluekokoustakin.
Kaikki lausunnot olivat vain tekosyitä katkaista yhteistyö Halla-ahon kanssa. Tapahtumakulku
oli poliittinen näytelmä, joka oli valmisteltu etukäteen niitä varten, joille
hallituksessa pysyminen on oman edun kannalta välttämätöntä. Oppositioon ei
jaeta ministerinsalkkuja eikä virka-Audeja. Seuraavana päivänä eduskuntaryhmä jakautui
kahtia.
Uuteen ryhmään loikkaaminen
demokraattisen jäsenäänestyksen väärän tuloksen jälkeen oli äärimmäisen
epäuskottava ja demokratiaa halventava liike – niin kertakaikkisen typerä, että
jopa pääsääntöisesti perussuomalaisia inhoava media ei ole tässä sotkussa ollut
yksiselitteisesti sinisen tulevaisuuden puolella. Uuden ryhmän kannatus oli tuoreessa gallupissa 2,3 prosenttia, ja yleistä keskustelua seuratessa on voinut
todeta, että harva pitää uutta ryhmää kovin uskottavana. Uskottavuuden puute ei
ole ihme. Entiset perussuomalaiset muuttuivat yhdessä yössä sovinnaisiksi
rasismin tuomitsijoiksi, joilla ei ole mitään uutta annettavaa, ja jotka eivät lisäksi
sijoitu mihinkään politiikan ekologiseen lokeroon. Maahanmuutto- ja
EU-kriittiset tulevat äänestämään perussuomalaisia entistä innokkaammin vuoden
2019 eduskuntavaaleissa, ja samoihin asioihin myönteisemmin suhtautuvat
äänestävät samoja puolueita kuin aina ennenkin: keskustaa, kokoomusta, SDP:tä
ja vihreitä joitakin mainitakseni. Sinisestä tulevaisuudesta ääniä tulevat
keräämään pitkän linjan poliitikot, joilla on vakaa kannatuspohja – kuten Timo
Soini ja Jussi Niinistö – mutta aatteella uusi ryhmä ei kerää yhtäkään ääntä.
Sitä kun ei ole. Simon Elo oli oikeassa sanoessaan, että sininen tulevaisuus on
monelle poliittisen uran loppu.
Kieltäydyn uskomasta, etteivät jopa vuosikymmeniä
politiikassa olleet entiset perussuomalaiset näkisi uuden ryhmänsä
tulevaisuutta (tai sen puutetta). Jos ryhmän kannatus olisi vuoden 2019
vaaleissa sama kuin nyt, sininen tulevaisuus saisi neljä tai viisi
kansanedustajaa. Rivipoliitikkojen tulevaisuuden kannalta loikkaamispäätös oli
erittäin lyhytnäköinen, mutta päätöksellä ei todennäköisesti edes tavoiteltu
heidän etuaan, vaan niiden viiden ministerin,
jotka halusivat säilyttää ministerinsalkkunsa hinnalla
millä hyvänsä. He ovat hallitussotkun voittajat –
ministerit saivat pitää salkkunsa, ja osaa todennäköisesti odottaa eduskunnan
tai jopa politiikan ulkopuolinen hillotolppa tämän hallituskauden jälkeen. Timo
Soini ja kumppanit pelasivat korttinsa niin, että he saivat mitä halusivat,
vaikka se näillä näkymin maksaakin yli kymmenen muun kansanedustajan
poliittisen tulevaisuuden. Omia ei petetty ainoastaan kerran, vaan kahdesti, ja
ennennäkemättömän häikäilemättömällä tavalla. Jaetaanko opportunismista
mitaleita?
Tässä poliittisessa farssissa on enemmän häviäjiä kuin
voittajia. Ensimmäisiin kuuluvat muun muassa ne sinisen tulevaisuuden jäsenet,
joita ei odota palkinto petturuudesta. Ryhmän puheenjohtaja Simon Elo ja
varapuheenjohtaja Tiina Elovaara hävisivät siitä riippumatta, huijattiinko
heidät likaamaan kätensä näkyvässä roolissa uudessa puolueessa, vai
tavoittelivatko he itse jotakin hillotolppaa. Heillä ei ole vakiintunutta
kannattajakuntaa eikä mitään asiaa takaisin perussuomalaisiin kaiken sanomansa jälkeen. Tämä jää todennäköisesti heidän ainoaksi kaudekseen eduskunnassa. Häviäjiä ovat tällä
hetkellä myös suurin osa uuteen ryhmään loikanneista tavallisista rivijäsenistä.
Heillä ei koskaan ollutkaan mitään muuta kuin hävittävää – sekä oman että
puolueen kannatuspohjan puuttuessa kenellekään heistä ei ole luvassa
jatkokautta eduskunnassa, kun äänestäjiä ei yksinkertaisesti ole. Heille ei
todennäköisesti annettu juurikaan miettimisaikaa, kun uuteen eduskuntaryhmään
loikkaaminen tuli ajankohtaiseksi, ja moni heistä saattoi tehdä hätiköidyn
päätöksen ja tuntee nyt olonsa huijatuksi. Sympatiani ovat heidän puolellaan,
ja uskon, ettei Kike Elomaa jää ainoaksi, joka palaa sinisestä
tulevaisuudesta takaisin perussuomalaisiin. Monella lupaavalla poliitikolla on
vielä edessään tulevaisuus perussuomalaisissa, jos he tajuavat virheensä ajoissa.
Hallitussirkuksen ehdottomasti suurin häviäjä on kuitenkin
kansan usko politiikkaan ja demokratiaan. Kun kansanäänestyksiä ei järjestetä
juuri nimeksikään, kunta- ja eduskuntavaaleissa äänestäminen jää monelle
ainoaksi yhteiskunnallisen vaikuttamisen väyläksi. Usko omiin vaikutusmahdollisuuksiin tulisi olla
luja, jotta kansa kokisi jatkossakin äänestämisen vaivan arvoiseksi, ja
äänestäisi vielä kahden ja kahdenkymmenen vuoden päästä. Ei ole ihme, jos
monen usko omiin vaikutusmahdollisuuksiin on koetuksella – valtava osa perussuomalaisia
äänestäneistä joutui pettymään, kun nuivaksi, pelkäämättömäksi ja lahjomattomaksi
luultu kansanedustaja osoittautuikin keskustan ja kokoomuksen puudeliksi. Loikkaajat
ovat varmasti herättäneet ihmetystä muissakin kuin perussuomalaisten
äänestäjissä. Miten kansa voi enää uskoa yhtäkään poliitikkoa, kun heidän
luottamuksensa on jo petetty jopa useampaan kertaan?
Olisi miellyttävää
ajatella, että karma korjaa epäoikeudenmukaisuudet ja paha saa palkkansa.
Todellisuus ei kuitenkaan toimi niin, ja sen vuoksi sekä voittajat että
häviäjät tässä sotkussa ovat ne, jotka kaikkein vähiten olisivat sen
ansainneet. Häikäilemättömien suhmuroijien tulevaisuus on turvattu rivijäsenten
tulevaisuuden kustannuksella. Jotain on kuitenkin vielä tehtävissä.
Perussuomalaisten entisen puolue-eliitin lisäksi nimittäin myös keskustalla ja
kokoomuksella oli motiivi – jos ne muodostaisivat sinisen tulevaisuuden kanssa
eduskunnan enemmistön, muita puolueita ei tarvitsisi ottaa mukaan hallitukseen,
eikä hallitusta tarvitsisi hajottaa. Hallitus muodostaa eduskunnan enemmistön
ainoastaan niin kauan, kun loikanneet rivijäsenet jostain käsittämättömästä
syystä pitävät Soinin ja muiden ministerien puolia ja pysyvät sinisessä tulevaisuudessa,
vaikka siitä on heille pelkästään haittaa. Vain viiden kansanedustajan pitäisi enää tulla järkiinsä ja palata sinisestä tulevaisuudesta takaisin perussuomalaisiin, jotta hallituksen koko olisi
tasan puolet eduskunnasta. Perussuomalaisiin palaaminen kannattaisi
myös siksi, että vaikka se ei ole varma keino saada kannatusta ja
uskottavuutta takaisin, siniseen tulevaisuuteen jääminen on varma keino
menettää ne.
Jos opportunismista jaetaan mitaleita, tiedän todella, kenen kaulaan sellaisen asettaisin. Oman edun tavoittelu yhteisen edun ja äänestäjien kustannuksella vie koko edustukselliselta demokratialta uskottavuuden ja on kertakaikkisen törkeää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jätä kommentti